هذه المدونة لازالت قيد التطوير وشكلها كده هتفضل برضو قيد التطوير!

31 مايو 2010

مصر بتتندم بينا : أين الحشيش يا ولاد الحناكيش

ده الجزء التاني من سلسلة مصر بتتندم بينا وأحب أحذر مرة تانية التدوينة القادمة تدعو إلى التفاؤل فلو كنت من المتشائمين.. كمل برضو يمكن تقرا حاجة تفيدك. ودي كانت المفروض تدوينة كاملة لكن قسمتها على أجزاء قصيرة تحت عنوان “مصر بتتندم بينا” من الندامة يعني. تدوينات إرتجالية لحظية مصرية.
وفي الجزء ده هتكلم (و أظن واضح من العنوان) عن أزمة الحشيييييييييييييييش!

29 مايو 2010

مصر بتتندم بينا : فقر إيه ده يا محمود!

تحذير هام جداً جداً: التدوينه القادمة تدعو إلى التفاؤل فلو كنت من المتشائمين.. كمل برضو يمكن تقرا حاجة تفيدك. ودي كانت المفروض تدوينه كاملة لكن قسمتها على أجزاء قصيرة تحت عنوان "مصر بتتندم بينا" من الندامة يعني. وده عشان متعبكوش معايا والتعليقات متبقاش متر ونص لكل تعليق (الناس هتقرا إيه ولا إيه) كما إنه من غير المستبعد إني أكتب في السلسلة دي تدوينات أزيد في المستقبل عشان دي تدوينات إرتجالية لحظية مصرية.
وده الجزء الأول منها

21 مايو 2010

سائح في بلادي

أصابتني حُمى السفر و الترحال خلال الشهرين المنصرمين فقمت بزيارة الأقصر، أسوان، أبو سمبل، النوبة، البحر الأحمر، وادي النطرون، الإسكندرية، العلمين، سيوة، مرسى مطروح، وبعض محافظات الصعيد (الوجه القبلي) وبحكم دراستي غلب الطابع التاريخي على رحلاتي فكانت أغلب زيارتي للمتاحف، المقابر، المعابد، الأديرة و الكنائس.
وربما السفر أحد أهم العوامل وراء تغيبي عن مدونتي في الفترة الماضية. فالعمل بجانب الدراسة و السفر كان هو العامل المسيطر و المؤدي للغياب. و أعترف السفر كان أهم العوامل فبعد كل رحلة كان يتوجب على النوم و الاستراحه في بعض الأحيان لأكثر من يومان لأسترجع نشاطي المعتاد. وأعترف بأن أقوى صفة مشتركة بين هذه الرحلات جميعاً كان الإرهاق الشديد. ففي أحد الرحلات قمت بزيارة حوالي 5 محافظات بالوجه القبلي في يوم واحد لأستقر في نهاية اليوم و أقضي المساء في محافظة أخرى تماماً غير هذه المحافظات الخمس. ولكني ...