هذه المدونة لازالت قيد التطوير وشكلها كده هتفضل برضو قيد التطوير!

27 يونيو 2010

[فيديو] إنهيار منزل

نعم رأيناها كثيراً في الأفلام و مشاهد تفجير الكازينوهات العملاقة لكن أن تراها في أحياء صغيرة أو شوارع صغيرة كشارع نصوح بالزيتون (القاهرة مصر) هو أمر مفاجئ فحى الزيتون أصلاً ليس من أحياء كازينوهات لاس فيجاس العملاقة ولذلك كان هذا الفيديو مروع عندما رأيته، خصوصاً أن الشارع كان مزدحماً بشكل كبير.
ولننسى مشهد سقوط بيت محمد صبحي في المسلسل الشهير يوميات ونيس ولنرى كيف تنهار البيوت الحقيقية عندما إنهار هذا المنزل منذ حوالي الأسبوع (من تاريخ كتابة التدوينه)
لأن البيوت التي تنهار لا تنهار طوبة طوبة!



اللهم عافنا وعافاكم.

16 يونيو 2010

[فيديو] مغامرات زيكو

أثناء الأخبار المصرية و العالمية الحالية من موت على يد رجال شرطة ثم تنازل الدول عن حقوقها البترولية "علني" و المستوى الغير مشجع لمباريات كأس العالم والإختبارات الصعبة و التي تمنعني من رؤيتها قررت النوم حتى في وقت الإختبارات حتى أنسى. وعند إستيقاظي لا أعلم لماذا تذكرت (بدون أى مبررات) أحد المنتجات المصرية بأواخر الثمانينات و أوائل التسعينات. هذا المنتج هو "شبشب زيكو" والذي على رأى صديقي محمد القاضي بتويتر شبشب 5 نجوم من ناحية الشكل و الوظيفة.
قمت بالبحث عن صورة له لأتذكره و وجدتها! ثم وجدت هذا الفيديو الرائع له على يوتيوب و الذي أحتاجه كثيراً في هذه الفترة ليجدد من نفسيتي المتحطمة :cry:

11 يونيو 2010

مصر بتتندم بينا : مين ده؟

لو انت متابع كويس للأخبار التحتانية (وأقصد الأخبار اللي بتوجع تحت الحزام) أياً كانت بتوجع مين بس هي بتوجع وخلاص وساعات عشان بتبقى مطرقعة فا بتلسع كمان والمثل بيقولك: اللي طرقع ميتحسبش!
خلينا في موضوعنا مين ده؟

04 يونيو 2010

مصر بتتندم بينا : سلوا قلبي

ده الجزء الخامس من سلسلة مصر بتتندم بينا ومش هقول تاني إن التدوينه القادمة تدعو إلى التفاؤل فلو كنت من المتشائمين.. كمل برضو يمكن تقرا حاجة تفيدك. ودي كانت المفروض تدوينه كاملة لكن قسمتها على أجزاء قصيرة تحت عنوان “مصر بتتندم بينا” من الندامة يعني. تدوينات إرتجالية لحظية مصرية.
وفي الجزء ده هستعرض قصيدة لسيد حجاب و القصيدة دي أبلغ من مليون كلمة.

02 يونيو 2010

مصر بتتندم بينا : تيك أا لوك اون ذا فيس بوك

ده الجزء الرابع من سلسلة مصر بتتندم بينا وأحب أحذر للمرة التالتة التدوينة القادمة تدعو إلى التفاؤل فلو كنت من المتشائمين.. كمل برضو يمكن تقرا حاجة تفيدك. ودي كانت المفروض تدوينة كاملة لكن قسمتها على أجزاء قصيرة تحت عنوان “مصر بتتندم بينا” من الندامة يعني. تدوينات إرتجالية لحظية مصرية.
وفي التدوينة دي هنرجع نكمل كلام على الفقر بس عن طريق الكمبروتر و العنترنت إلى بقى في كل بيت وفي كل مكان.

01 يونيو 2010

مصر بتتندم بينا : طب منين؟

ده الجزء الثالث من سلسلة مصر بتتندم بينا. ودي كانت المفروض تدوينة كاملة لكن قسمتها على أجزاء قصيرة تحت عنوان “مصر بتتندم بينا” من الندامة يعني. وخلاص هتبقى سلسلة تدوينات مش تدوينة واحدة.
مصر بتتندم بينا هى تدوينات إرتجالية لحظية مصرية. والنهاردة هتكلم عن بداية الندامة جت منين!