هذه المدونة لازالت قيد التطوير وشكلها كده هتفضل برضو قيد التطوير!

30 يونيو 2011

سيب البسكلتة في حالها يا لؤي!


لؤي نجاتي 21 سنة طالب بكلية حاسبات ومعلومات أكاديمية الشروق.. لؤي ده شاب زيي بالضبط وزيك برضو على درجة عالية من الثقافة.. لا تمويل أجنبي ولا داخلي..
من أول مرة قابلته عرفت إنه شاب صعيدي دمه يفور على كرامة بلده.. هو مطلبش أي حاجة غير وطن أنضف.. وعشان كده كان من أول الناس اللي نزلت في 25 يناير والنظام القديم صوره زي غيره كتير على إنه قلة مخربة وبعد ما إفتكرنا إن النظام القديم إنزاح شكروا الثوار وباسوا أيديهم..
لكن دلوقتي بيتعاملوا (وللمرة التانية) على إنهم بلطجية وقلة مدفوعة الأجر عايزة تخرب و قال إيه.. توقف عجلة الإنتاج! ياخي يلعن ميتين أبو العجلة اللي مبتعملش حاجة غير إنها بتاخد من وسطنا الأبرياء!

بسكلتة الإنتاج هي بإختصار ساقية الحرامية.. عايزنها متوقفش عشان مناخدش بالنا من البلد اللي هي بتاعتنا وهما إفتكروها عزبة أبوهم..

بعد ساعة من دلوقتي في وقفة تضامنية مع لؤي عند مجمع المحاكم العسكرية بالحي العاشر في مدينة نصر!

الثورة خلاص بطلت ترجع إلى الخلف.. الثورة توقفت تماما عشان خاطر البسكلتة تدور وتلف بينا لحد ما ندوخ وننسى حقوقنا!

أنا سكت لما الناس اللي معرفهاش إتظلمت ومحستش دلوقتي بوساخة سكوتي إلا لما الموضوع جه في صديق ليا! وعارف إن إحتمال كبير أوي لؤي يطلع بعد فترة زي غيره كتير وإنها مجرد قرصة ودن.. لكن برضو ممكن ياخد أحكام "عسكرية" زي غيره كتير على إنه بلطجي.. وليه أصلا يتقرص ودنه.. هو الواد كان بيعمل حاجة غلط لا سمح الله!!!!؟

أنا مش بعمل من لؤي بطل ولا حاجة لكن أنا سنحت ليا الفرصى أعرف لؤي عن قرب وعارف إنه لا بلطجي ولا عنده أجنده.. ونفسي كمان تعرفوا الكلام ده عشان متقولوش على الناس دي بلطجية!


الورد اللي فتح في جناين مصر دبل ومات عشان مروناهوش!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق